Saturday, May 7, 2011

ကိေလသာ ႏွင့္ ပယ္သတ္နည္း

တေထာင့္ငါးရာ ကိေလသာေတြဟာ ဘယ္မွာကိန္းေအာင္းပါသလဲ ဆိုရင္ ခႏၶာအစဥ္မွာ ကိန္းေအာင္ေနပါတယ္။
ခႏၵာအစဥ္ဆိုတာကို အနည္းငယ္ခ်ဲ႔ျပီး ေျပာျပပါဦးမယ္။
ေလာကမွာ ပညတ္တရား, ပရမတ္တရားလို႔ တရားႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္။ ပညတ္တရားဆိုတာ လူတေယာက္နဲ႔တေယာက္ စကားေျပာၾကတဲ့အခါ နားလည္လြယ္ေအာင္ စကားေျပာလို႔ျဖစ္ေအာင္ ေရွးပညာရွင္ႀကီးမ်ား တင္စားေခၚေ၀ၚထားတဲ့ ေယာက်္ား, မိန္းမ, လူ, နတ္ ဆိုတဲ့ အမည္နာမေတြဟာ ပညတ္ေတြပဲ။ ပုထုဇဥ္မွန္သမွ် ပညတ္ကိုသာ သိတယ္။ ပညတ္ကို ေဖာက္ခြဲျပီး ပရမတ္ကို မသိၾကဘူး။ ပရမတ္ကို မသိၾကလို႔ လူကို လူလို႔ထင္တယ္။ ေခြး, ႏြား, ၾကက္, ၀က္-ကို ေခြး, ႏြား, ၾကက္, ၀က္-လို႔ပဲထင္တယ္။ မိန္းမကို မိန္းမလို႔ ထင္ျပီး ေယာက်္ားကို ေယာက်္ားလို႔ ထင္ၾကတယ္။

ပညတ္ဆိုတာ တင္စားထားတာ။ တကယ္စစ္မွန္တဲ့ ပရမတ္မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ငါ, သူတပါး, ေယာက်္ား, မိန္းမ, လူ, နတ္ စတဲ့ ပညတ္တို႔ရဲ႔ အမွန္ရွိတဲ့တရားကို ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ရုပ္တရားႏွင့္ နာမ္တရားသာ ရွိတယ္။ ငါ, သူတပါး, ေယာက္်ား, မိန္းမ, လူ, နတ္ ဆိုတာက တင္စားထားတဲ့ ပညတ္။ အမွန္တရား မဟုတ္ဘူး။ အမွန္တရားက ရုပ္တရားႏွင့္ နာမ္တရားပဲ။ အဲဒီ ရုပ္တရားႏွင့္ နာမ္တရားကေတာ့ ျမဲျမံခိုင္ခံ႔တည္တံ႔တဲ့ တရားေတြလားဆိုေတာ့ အျဖစ္ႏွင့္အပ်က္ (ျဖစ္ျပီးလွ်င္ ပ်က္၊ ပ်က္ျပီးလွ်င္ ျဖစ္) တဲ့ ခႏၶာအစဥ္မွ်သာျဖစ္တယ္။

ျမဲျမံခိုင္ခံ႔တည္တံ႔တဲ့တရား တခုမွ်မဟုတ္ဘူး။ မိမိတို႔သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ပြားေနၾကတဲ့ တေထာင့္ငါးရာ ကိေလသာေတြဟာ အဲဓီခႏၶာအစဥ္မွာ ကိန္းေအာင္ၾကတယ္။ ကိေလသာကိန္းေအာင္းတာက သံုးမ်ိဳးရွိတယ္။
အဲဒီကိေလသာသံုးမ်ိဳးကို-
၁။ အႏုသယ ကိေလသာ
၂။ ပရိယု႒ာန ကိေလသာ
၃။ ၀ီတိကၠမ ကိေလသာ-လို႔ေခၚတယ္။

၁။ အနုသယ ကိေလသာ-ဆိုတာ ဥပါဒ္, ဌီ, ဘင္ အားျဖင့္ ထင္ရွားမျဖစ္ေပၚဘဲ အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့ ကိေလသာမ်ိဳးကိုေခၚတယ္။
၂။ ပရိယု႒ာန ကိေလသာ-ဆိုတာဟာ ဒြါရႏွင့္အာရံု တိုက္ၾကံဳမိျပီး အတြင္းသႏၲာန္မွာ ထၾကြေသာင္းက်န္းလာတဲ့ ကိေလသာမ်ိဳးကို ေခၚတယ္။ အိပ္ေပ်ာ္ရာက ႏိုးလာတဲ့ ကိေလသာေပါ့။
အဲဒီ ပရိယု႒ာန ကိေလသာက မိမိစိတ္အတြင္းမွာသာ ေသာင္းက်န္းထၾကြလာတာျဖစ္လို႔ အျပင္လူ အေနနဲ႔ သိပ္မသိသာဘူး။ အကဲခတ္ၾကည့္မွ သိသာတဲ့ ကိေလသာမ်ိဳးေပါ့။
၃။ ၀ီတိကၠမ ကိေလသာ-ဆိုတာက စိတ္အတြင္း ေသာင္းက်န္းရံုမကဘူး။ စိတ္မွာ မွီခိုတဲ့ ကိေလသာက စိတ္ကိုပါမက ခႏၶာကိုယ္ကိုပါ ႏိုင္ျပီး လြန္က်ဴးမိတဲ့ ကိေလသာမ်ိဴးျဖစ္တယ္။
ဒီကိေလသာသံုးမ်ိဳးဟာ ရုပ္အစဥ္ နာမ္အစဥ္မွာ ကိန္းေအာင္းတယ္။

ဒီကိေလသာေတြကုန္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမွာလဲဆိုေတာ့ အတိုခ်ဳပ္အားျဖင့္ ၀ိပႆနာရႈရမွာပါ။ ၀ိပႆနာရႈတယ္ဆိုတာ ပညတ္အေပၚ ရႈလို႔မရဘူး။ ပရမတ္အေပၚမွာ ရႈရတယ္။ ပညတ္က မ်က္စိႏွင့္ျမင္ေကာင္းတယ္။ ရုပ္နာမ္ဆိုတဲ့ ပရမတ္ကေတာ့ မ်က္စိႏွင့္ မျမင္ရဘူး။ ဉာဏ္ႏွင့္ျမင္မွ ရတယ္။ ဉာဏ္ႏွင့္ျမင္တဲ့ရုပ္နာမ္က အမွန္တကယ္ရွိတယ္။ မ်က္စိႏွင့္ျမင္တဲ့ ငါ, သူတပါး, ေယာက်္ား, မိန္းမ စတဲ့ ပညတ္က အမွန္တကယ္မရွိဘူး။

ဒါေပမယ့္ မ်က္စိနဲ႔ျမင္ေတြ႔ေနရတဲ့ ငါ, သူတပါး, ေယာက်္ား, မိန္းမ ဆိုတဲ့ ပညတ္ကို ပုထုဇဥ္ေတြက အမွန္တကယ္ရွိတယ္ထင္လို႔ ပညတ္အေပၚ လိုခ်င္မႈ (ေလာဘ)၊ ျပစ္မွားမႈ (ေဒါသ) စတဲ့ ကိေလသာေတြ ျဖစ္ေနၾကတာ။ မ်က္စိႏွင့္ ျမင္ရတာဟာ ပညတ္ပဲ။ ပညတ္ဆိုတာ တကယ္ရွိတာ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္ရွိတဲ့တရားက ရုပ္နာမ္ပါလား။ တကယ္ရွိတယ္ဆိုတဲ့ ရုပ္နာမ္ဟာလည္း ျဖစ္ပ်က္မွ်သာပါကလားလို႔ သိခဲ့လွ်င္ ကိေလသာဆိုတာ မျဖစ္ေတာ့ဘူးေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကိေလသာေတြကုန္ေအာင္ ၀ိပႆနာ လုပ္ရမယ္လို႔ ေျပာခဲ့တာပါ။


ဒီကိေလသာေတြကို ဘယ္စိတ္နဲ႔ ပယ္သလဲဆိုေတာ့ ကုသိုလ္စိတ္နဲ႔ ပယ္တယ္။
အဲဒီကုသိုလ္က-
၁။ ကာမကုသိုလ္
၂။ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္
၃။ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္-လို႔ သံုးမ်ိဳးရွိပါတယ္။ အဲဒီ သံုးမ်ိဳးအနက္
ကာမသတၱ၀ါေတြရဲ႔ သႏၲာန္မွာျဖစ္တဲ့ ကုသိုလ္ကို ကာမကုသိုလ္လို႔ ေခၚတယ္။ ကာမသတၱ၀ါဆိုတာ သတၱ၀ါမ်ား က်င္လည္ရာ ၃၁-ဘံုအတြင္းက အပါယ္ေလးဘံုရယ္, လူ႔ဘံုရယ္,နတ္ျပည္ေျခာက္ဘံုရယ္။ ဒီ ၁၁-ဘံုကို ကာမတရား က်က္စားက်င္လည္ရာျဖစ္လို႔ ကာမဘံုလို႔ ေခၚတယ္။ ဒီကာမ ၁၁-ဘံုမွာျဖစ္တဲ့ သတၱ၀ါကိုေတာ့ ကာမသတၱ၀ါလို႔ေခၚတယ္။

အဲဒီကာမသတၱ၀ါရဲ႔ သႏၲာန္မွာျဖစ္တဲ့ ဒါနကုသိုလ္, သီလကုသိုလ္, ဘာ၀နာကုသိုလ္ကို (ကာမကုသိုလ္) လို႔ေခၚတယ္။ ကာမကုသိုလ္စိတ္က ကိေလသာကာမတရားမ်ားကို တဒဂၤပဟာန္အားျဖင့္ ပယ္သတဲ့။ တဒဂၤပဟာန္ဆိုတာ ေခတၱမွ်သာ ပယ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုလိုတယ္။

မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္က ကိေလသာတရားကို ၀ိကၡမၻနပဟာန္အားျဖင့္ ပယ္သတဲ့။ ဘယ္လိုပယ္ခြါတာလဲဆိုေတာ့ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္က ကိေလသာကို စ်ာန္ရသမွ် ပယ္ခြါတယ္လို႔ ဆိုလိုတယ္။ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္ဆိုတာ ရုပကုသိုလ္ ငါးခုႏွင့္ အရူပကုသိုလ္ေလးခု ေပါင္း ၉-ခုေသာ ကုသိုလ္ကို ဆိုလိုရင္းျဖစ္တယ္။ မိမိတို႔သႏၲာန္မွာ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္ ၉-ခု ျဖစ္ပြားခဲ့လွ်င္ ကိေလသာတရားေတြကို စ်ာန္ရေနသမွ် ကာလပတ္လံုး ပယ္ခြါႏိုင္သတဲ့။ စ်ာန္ရေနသမွ် ကာလပတ္လံုး ကိေလသာကို ပာ္ခြါႏိုင္သည္ကို ေထာက္လို႔ စ်ာန္ပ်က္သည္ႏွင့္တျပိဳင္နက္ ကိေလသာေတြ ျပန္ေပၚလာႏိုင္ေသးတယ္လို႔ မွတ္ရမယ္။

ကာမကုသိုလ္တို႔ မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္တို႔ဟာ ကိေလသာကို အၾကြင္းမဲ့ မပယ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ေခတၱခဏမွ်သာ ပယ္ခြါႏိုင္တယ္။ ကိေလသာေတြ ေနာင္ျပန္မေပၚေအာင္ ပယ္ခြါႏိုင္တဲ့ကုသိုလ္က ေလာကုတၱရာ ကုသိုလ္ျဖစ္တယ္။ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္က ကိေလသာေတြကို ေနာက္တဖန္ မေပၚလာေအာင္ သမုေစၧဒပဟာန္ႏွင့္ ပယ္ခြါႏိုင္တယ္။ (သမုေစၧဒ ဆိုတာ ေကာင္းစြာ အၾကြင္းအက်န္မရွိ ပယ္ျဖတ္တယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။)

ကိေလသာကို တေထာင့္ငါးရာ ကိေလသာ-လို႔ သံုးႏႈန္းၾကတယ္။ အမွန္ ကိေလသာကေတာ့ တရားကိုယ္အားျဖင့္ ၁၀-ပါးတည္းရွိတယ္။ ကိေလသာဆယ္ပါးက-( ေလာဘ,ေဒါသ, ေမာဟ, မာန, ဒိ႒ိ, ၀ိစိကိစၧာ, ထိန, ဥဒၶစၥ, အဟိရိက, အေနာတၱပၸ) တို႔ ျဖစ္ၾကတယ္။
ကိေလသာ ၁၀-ပါးအနက္ ဒိ႒ိ ႏွင့္ ၀ိစိကိစၧာကို ေသာတာပတၱိမဂ္ကုသိုလ္က ပယ္တယ္။
ေဒါသကို အနာဂါမိမဂ္ကုသိုလ္က ပယ္တယ္။
က်န္တဲ့ကိေလသာေတြကိုေတာ့ အရဟတၱမဂ္ကုသိုလ္က ပယ္တယ္။
သကဒါဂါမိမဂ္ကုသိုလ္ကေတာ့ ဘယ္ကိေလသာကိုမွ မပယ္ႏိုင္ဘူး။ သို႔ေသာ္လည္း ကိေလသာေတြ ေခါင္းပါးသြားေအာင္ အားနည္းသြားေအာင္ေတာ့ ျပဳလုပ္ႏိုင္သတဲ့။

ေလာကုတၱရာကုသိုလ္က ကာမကုသုိလ္, မဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္တို႔လို ကိေလသာကို ပယ္တာျခင္းတူေသာ္လည္း ေတာ္ေတာ္ၾကာ ျပန္ေပၚလာတဲ့ ပယ္နည္းမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။ ပယ္ျပီးတဲ့ေနာက္ လံုး၀ျပန္မေပၚလာေတာ့တဲ့ ပယ္နည္းမ်ိဳးျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္ရဲ႔ ပယ္နည္းကို သမုေစၧဒပဟာန္ပယ္နည္းလို႔ က်မ္းမ်ားမွာ ျပထားတယ္။

( တည္ေတာ ဆရာေတာ္ )
ကိေလသာေမႊေနာက္ မိုးေအာက္ကလူေတြ-မွ

Wednesday, May 4, 2011

သတိပ႒ာန္အေၾကာင္း

ဓမၼပီယ—- စိတ္အေၾကာင္းကုိ နားမလည္ ရင္ အစြဲ မ်ဳိးစုံက လြတ္ဘုိ႔ မလြယ္ကူေၾကာင္းကုိ တပည့္ေတာ္ သေဘာေပါက္နားလည္ ပါၿပီဘုရား။ အရွိတရား သတိထားတတ္မွ သတိပ႒ာန္ျဖစ္ေၾကာင္း တရားကုိလည္း ဆက္လက္ ရွင္းျပေတာ္မူပါဘုရား။

ဦးဝိဇယ—- သတိပ႒ာန္ အေၾကာင္းကုိ ကုိယ္ေတြ႔ ၪာဏ္ေတြ႔ သေဘာေပါက္ခ်င္ရင္ေတာ့ တပည့္ေတာ္ ခုိင္းတဲ့အတုိင္း လုပ္ၾကည့္မွ ျဖစ္ႏုိင္မယ္ဘုရား။ အလုပ္မပါပဲေျပာရင္ ပုံျပင္ေျပာသလုိ ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္ ဘုရား။လုပ္ရမွာေတာ့မခက္ပါဘူး။

ဓမၼပီယ—-ခက္သည္ျဖစ္ေစ ၊ လြယ္သည္ျဖစ္ေစ ၊ ႀကဳိးစားလုပ္ရမွာေပါ့ဘုရား။ ေလာကီကိစၥ ေတြမွာကုိပဲ ႀကဳိးစားလုပ္ရေသး တာ။ ေအာင္ျမင္သြားရင္ ဒါက သံသရာ တစ္ေလွ်ာက္လုံး ခ်မ္းသာသြားမွာဆုိေတာ့ တပည့္ေတာ္ လုပ္ပါ့မယ္ဘုရား။

ဦးဝိဇယ—-သတၱဝါေတြ ဆင္းရဲေနၾကတာ၊ ဟာ လုိခ်င္၊ ျဖစ္ခ်င္ ၊ရခ်င္ မႈမ်ားျဖင့္ စြဲလန္းေနၾကလုိ႔ ဆင္းရဲေနၾကတာပါဘုရား။ အပါယ္ ေလးဘုံ ေရာက္ၾကတယ္ဆုိတာလည္း လုိခ်င္၊ျဖစ္ခ်င္ ရခ်င္မႈမ်ားျဖင့္အပါယ္ေလးဘုံ ေရာက္ၾကရပါတယ္ဘုရား။

ထုိလုိခ်င္၊ ျဖစ္ခ်င္၊ ရခ်င္ တဲ့စိတ္ေတြ ၿငိမ္းေအးသြားေအာင္၊ *ပ်က္ေနတယ္– ပ်က္ေနတယ္* ဟုေအးေအးေဆးေဆး စိတ္ေလးနဲ႔ ရြတ္ပါတယ္ဘုရား။ ဒါရြတ္ရင္ တရားရမွာပဲဆုိၿပီး ၊လုိခ်င္၊ ျဖစ္ခ်င္ ၊ ရခ်င္လုိ႔ ရြတ္တာမ်ဳိး မျဖစ္ေစရပါဘူး။

လုိခ်င္၊ ျဖစ္ခ်င္၊ရခ်င္ တဲ့ စိတ္ေတြ ၿငိမ္းေအးသြားေအာင္ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ *ပ်က္ေနတယ္-ပ်က္ေနတယ္* ဟု ေအးေအးေဆးေဆး စိတ္ျဖင့္ ရြတ္ရမယ္ဘုရား။

ခႏၶာ ကုိယ္ကုိ သက္သက္သာသာေလးထားပါ။ စိတ္ကုိလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေလး ထားရမယ္ဘုရား။ကုိယ္ကုိ ခ်ဳပ္ျခင္း၊စိတ္ကုိခ်ဳပ္ျခင္း၊ လုံးဝမလုပ္ရပါဘူး ဘုရား။

ဓမၼပီယ—-အရွင္ဘုရား ခုိင္းတဲ့အတုိင္း ၊ ခႏၶာကုိယ္ကုိ သက္သာေအာင္ေန၊ စိတ္ကုိလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ထား ၿပီး၊လုိခ်င္ ၊ျဖစ္ခ်င္၊ ရခ်င္တဲ့စိတ္ ၿငိမ္းေအးေအာင္ *ပ်က္ေနတယ္–ပ်က္ေနတယ္* ဟုေအးေအးေဆးေဆး စိတ္နဲ႔ ရြတ္ပါတယ္ဘုရား။

တပည့္ေတာ္ သေဘာေပါက္ လုိက္တာကေတာ့ ၊စိတ္ဟာ *ပ်က္ေနတယ္–ပ်က္ေနတယ္*ဟု မရြတ္တဲ့အခ်ိန္မွာ *လုိခ်င္တယ္-ရခ်င္တယ္-ျဖစ္ခ်င္တယ္*ဟု တစ္ခုခု အၿမဲတမ္း ရြတ္ ပါတယ္ ဘုရား။

*ပ်က္ေနတယ္–ပ်က္ေနတယ္* ဟူေသာ စကားလုံး ရဲ႔ ေနာက္မွာ ဘာကုိမွ ပုံေဖၚခြင့္ မရတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ႀကဳိက္တဲ့ ပုံစံေဖၚၿပီး လုိခ်င္၊ ျဖစ္ခ်င္ ၊ ရခ်င္ ေနတဲ့ အစြဲအကုသုိလ္ေတြ ေပၚခြင့္ မရေတာ့ ပါ ဘူးဘုရား။

အစြဲအလန္း နည္းရင္ နည္းသေလာက္ ၊စိတ္ၿငိမ္မႈကလည္း ရပါတယ္ဘုရား။ အရွင္ဘုရား ေျပာတဲ့ ဒီနည္းဟာ အခ်ိန္၊ေနရာ၊ ဣရိယာပုဒ္ မ်ား တရားအတြက္ သီးသန္႔ ေတြ႔စရာမလုိဘဲ၊ ေပးစရာမလုိဘဲ၊ သတိရတုိင္းေလး ရြတ္တာနဲ႔ ကုိဘဲ အေတာ္ခ်မ္းသာမႈ ကုိ ရပါတယ္ဘုရား။

ဦးဝိဇယ—-ဒါကုိသမာဓိ ထူေထာင္တယ္လုိ႔ ေခၚပါတယ္ဘုရား။ ဒီသမာဓိကေတာ့ ၿငိမ္သမာဓိ မဟုတ္ပါဘူး။ ၿငိမ္းေအးတဲ့ သမာဓိ ေခၚပါတယ္။ ၿငိမ္သမာဓိ ဆုိတာကေတာ့ ခႏၶာကုိယ္ကုိ ၿငိမ္ေနေအာင္ လုပ္ထားတဲ့ သမာဓိ ကုိ* ၿငိမ္သမာဓိ *လုိ႔ ေခၚပါတယ္..။

လုိခ်င္၊ ျဖစ္ခ်င္၊ ရခ်င္မႈမ်ား ၿငိမ္းေအး သြားေအာင္ လုပ္တဲ့ သမာဓိ ျဖစ္လုိ႔ *ၿငိမ္းေအးတဲ့သမာဓိ*ဟုေခၚပါတယ္ဘုရား။ ၿငိမ္သမာဓိ ဟာ ဝိပႆနာ နဲ႔ မဆုိင္ပါဘူးဘုရား။

ခႏၶာကုိ ၿငိမ္ေအာင္ ႀကဳိးစားေနရလုိ႔ အမွန္အတုိင္း သိေအာင္ ႀကဳိးစားတဲ့ ဝိပႆနာ ၪာဏ္နဲ႔ မပတ္သက္ပါဘူး။ ၿငိမ္းေအး တဲ့ သမာဓိ ကေတာ့ * ဆင္းရဲ မွန္သမွ် ဟာ စြဲလန္းလုိ႔ ပဲ* ဆုိတဲ့ အမွန္သိျခင္း ကုိ ဦး စား ေပး ေန တဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ ၊ဝိပႆနာ ၪာဏ္ ရဲ႔ အေထာက္အကူ ျဖစ္ပါတယ္ ဘုရား။

သတိပ႒ာန္ ကေတာ့*******

ထုိင္ ရင္းနဲ႔ * ပ်က္ေနတယ္—ပ်က္ေနတယ္* ဟုစိတ္ျဖင့္ ရြတ္ ေနရင္၊ ထိုင္တာကုိလည္း သိေနတယ္။

သြားရင္းနဲ႔ *ပ်က္ေနတယ္—ပ်က္ေနတယ္* ရြတ္ေနရင္ သြားတာကုိလည္း သိေနတယ္။

ရပ္ရင္း နဲ႔ *ပ်က္ေနတယ္—ပ်က္ေနတယ္* ရြတ္ေနရင္ ၊ ရပ္ေနတာကုိလည္း သိေနတယ္။

ေလ်ာင္းရင္းနဲ႔ *ပ်က္ေနတယ္–ပ်က္ေနတယ္* ရြတ္ေနရင္ ၊ေလ်ာင္းတာကုိ လည္းသိေနတယ္။

သြား၊ ရပ္ ၊ထုိင္၊ ေလ်ာင္း ဟူေသာ နာမည္ ပညတ္မပါပဲ သိတာဘက္ကုိ ဦးစားေပးၿပီး ၊*ပ်က္ေနတယ္–ပ်က္ေနတယ္* ဟုရြတ္ေနရင္ *ပ်က္ေနတယ္–ပ်က္ေနတယ္* ဟုရြတ္ရင္း ၊ ကုိယ့္ကုိကုိ သိေနျခင္း ပါပဲ ဘုရား။

အမည္ ပညတ္၊မပါပဲ ၊သိရုံမွ် ဂရုစုိက္ေနျခင္း ကုိ သတိပ႒ာန္ တရား အားထုတ္ တယ္ဟုေခၚပါတယ္ဘုရား။ အရွင္ဘုရား လုပ္ၾကည့္လုိက္ပါဦး ဘုရား။

ဓမၼပီယ—- အရွင္ဘုရား ခုိင္း တဲ့အတုိင္းလုပ္ၾကည့္ေတာ့ အလြန္ လြယ္ကူပါတယ္ဘုရား။ စိတ္အလြန္ၿငိမ္းခ်မ္း ပါတယ္။

*ပ်က္ေနတယ္–ပ်က္ေနတယ္* ဟုေအးေအးေဆးေဆး ရြတ္ေနရင္ ၊ကုိယ့္ကုိကုိ သိေနေတာ့ ၊ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔ ၊ အရသာေတြ၊ ထိစရာမ်ားကုိ ေတြ႔ထိေနရေသာ္လည္း ၊အေကာင္းထင္ျခင္းေလာဘ၊ အဆုိးထင္ျခင္း ေဒါသ မ်ား၊ မျဖစ္ပဲ *ဒိေ႒၊ဒိ႒မတၱံ* စေသာ ပါဠိေတာ္ ႏွင့္လည္း ညီညြတ္ေနပါတယ္ဘုရား။

တပည့္ေတာ္ နားလည္ သေလာက္ေျပာရရင္ ၊ကုိယ့္ကုိကုိ သိရတဲ့ သိစရာေလးဟာ ၊နာမည္တပ္ မရတာကုိ သိေနပါတယ္။ စိတ္မွာ ပုံေဖၚ ရတာ ကုိသိေနပါတယ္။

ကုိယ့္ကုိကုိ သိေနရေတာ့၊ ရွာႀကံစရာမလုိေသာ၊ သိစရာ ကုိသိေနတယ္။ စကားျဖင့္ ေျပာစရာမရွိ၊စိတ္ျဖင့္ သိလုိ႔ ရတာကုိသာ၊ သိေနပါတယ္ဘုရား။

ဒီသိစရာေလးဟာ၊ စိတ္ျဖစ္တုိင္း၊ သိေနေသာ္လည္း၊ ဂရုစိုက္ၿပီး ၊မသိျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ ယခုသိရတာဟာ အလြန္ လြယ္ကူသက္သာ ၊ခ်မ္းသာေသာ သိစရာကုိ ၊သိေနရေတာ့ စိတ္ဆင္းရဲမႈမလာႏုိင္တဲ့၊ ပုန္းေအာင္းစရာေလးပဲ ျဖစ္ေနပါတယ္ ဘုရား။

the attachments to this post:

Satipahtan
Satipahtan

Tags: သတိပ႒ာန္

Sunday, May 1, 2011

ဘာ၀နာေလးဆယ္

ဆရာေတာ္ဦးသုမန(စစ္ကိုင္း) ေဟာၾကားတာကို ျပန္လည္မွ်ေ၀ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
၀ိပႆနာဘာ၀နာေလးဆယ္ရွိပါတယ္။
အနိစၥလကၡကာ (၁၀)ပါး
ဒုကၡလကၡဏာ (၂၅)ပါး
အနတၱလကၡဏာ ( ၅)ပါး
ေပါင္း............... ၄၀ ျဖစ္ပါတယ္။
ကမၼ႒ာန္းေလးဆယ္ဆိုတာလည္းရွိပါတယ္။ မတူပါ။

အနိစၥလကၡဏာ (၁၀) ပါး --
ဣေမ ပဥၥကၡႏၶာ = ဤငါးပါးေသာ ခႏၶာတို႔သည္...
၁။ အနိစၥာ = ျမဲျခင္းသေဘာမရွိကုန္၊
၂။ အဓု၀ါ = ခိုင္မာျခင္းသေဘာမရွိကုန္၊
၃။ အသာရာ = အႏွစ္သာရမရွိကုန္၊
၄။ စလာ = ေရြ႕လ်ားတတ္ကုန္၏၊
၅။ ပေလာကဓမၼာ = ပ်က္စီးျခင္းသေဘာရွိကုန္၏၊
၆။ ၀ိပရိဏာမဓမၼာ = ေဖါက္ျပန္ျခင္းသေဘာရွိကုန္၏၊
၇။ မရဏဓမၼာ = ေသဆုံးျခင္းသေဘာရွိကုန္၏။
၈။ ၀ိဘ၀ဓမၼာ = ဆုံးရႈံးျခင္းသေဘာရွိကုန္၏။
၉။ သခၤတာ = အဖန္ဖန္ျပဳျပင္တတ္ကုန္၏။
၁၀။ ပဘဂုၤေဏာ = ဖရိုဖရဲၿပိဳကြဲျခင္းသေဘာရွိကုန္၏။
အနိစၥံ - အနိစၥလကၡာ (၁၀)ပါးတည္း။

ဒုကၡလကၡဏာ(၂၅)ပါး ---

ဣေမ ပဥၥကၡႏၶာ = ဤငါးပါးေသာ ခႏၶာတို႔သည္...
၁။ ဒုကၡာ = ယုတ္မာညစ္ဆိုးဒုကၡမ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၂။ ဘယာ = ေၾကာက္ဖြယ္ညစ္ဆုိး ေဘးရန္မ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၃။ ဤတီ = ထိတ္လန္႔စဖြယ္ အႏၱရာယ္မ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၄။ ဥပၸဒၵ၀ါ = လြန္စြာကပ္ရပ္ႏွိပ္စက္တတ္ေသာ ဥပါဒ္မ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၅။ ဥပၸသဂၢါ = တြယ္တာစြဲကပ္ ႏွိပ္စက္တတ္ေသာ ဥပါဒ္မ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၆။ ေရာဂါ = ၾကင္နာညစ္ဆိုး ေရာဂါမ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၇။ အာဗာဓာ = ႏွိပ္စက္ညစ္ဆိုး အနာမ်ဳိးတုိ႔သာတည္း။
၈။ ဂဏၭာ = မဖြယ္ရုပ္ဆင္း ထြက္ျမင္းအနာမ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၉။ သလႅာ = စူး၀င္ညစ္ဆိုး ျမားေျငာင့္မ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၁၀။ အဃာ = အက်ဳိးယုတ္၊ အက်ဳိးမဲ့မ်ဳိးတို႔သာတည္း။
၁၁။ အတာဏာ = ေစာင့္ေရွာက္မဲ့လ်င္း ေဘး၏အသင္းတို႔သာတည္း။
၁၂။ အေလဏာ = ကြယ္ကာမဲ့လ်င္း ေဘး၏အသင္းတို႔သာတည္း။
၁၃။ အသရဏာ = ကိုးရာမဲ့လ်င္း ေဘး၏အသင္းတို႔သာတည္း။
၁၄။ အာဒီန၀ါ = ဆိုး၀ါးညစ္က်ဴ အျပစ္စုတို႔သာတည္း။
၁၅။ အဃမူလာ = က်ဳိးမဲ့ခပင္း ဆင္းရဲျခင္း၏ အရင္းအျမစ္တို႔သာတည္း။
၁၆။ ၀ဓကာ = လူနတ္ျဗဟၼာ သတၱ၀ါကို နာရီမလပ္ အတြင္သတ္သည့္ သူသတ္မ်ဳိးရိုးတို႔သာတည္း။
၁၇။ သာသ၀ါ = အာသေ၀ါတရားေလးပါးတို႔၏ အစည္းအပြားတို႔သာတည္း။
၁၈။ မာရာမိသာ = ကိေလသာမာရ္၊ မစၥဳမာရ္တို႔၏ စားဖတ္၊ ၀ါးဖတ္၊ သုံးသပ္နင္းနယ္ရာတို႔သာတည္း။
၁၉။ ဇာတိဓမၼာ = သတၱ၀ါကို မညွာမငဲ့ အရြဲ႕အေစာင္း မေကာင္းဆိုးညစ္ ျဖစ္ခ်င္တိုင္းျဖစ္တတ္ေသာ သေဘာရွိကုန္၏။
၂၀။ ဇရာဓမၼာ = ဆုတ္ယုတ္ေလ်ာ့ပါးျခင္းသေဘာရွိကုန္၏။
၂၁။ ဗ်ာဓိဓမၼာ = နာျခင္းသေဘာ ရွိကုန္၏။
၂၂။ ေသာကဓမၼာ = စိုးရိမ္ပူပန္ရျခင္းသေဘာရွိကုန္၏။
၂၃။ ပရိေဒ၀ဓမၼာ = ငိုေၾကြးျမည္တမ္းရျခင္းသေဘာ ရွိကုန္၏။
၂၄။ ဥပါယာသဓမၼာ = သက္ႀကီးရိႈက္ငင္ ပင္ပန္းရျခင္းသေဘာ ရွိကုန္၏။
၂၅။ သံကိေလသဓမၼာ = တဏွာ၊ ဒိ႒ိ၊ ဒုစၥရိတတည္းဟူေသာ ညစ္ႏြမ္းျခင္း(၃)ပါးကို ပြားစီးေစတတ္ေသာ သေဘာရွိကုန္၏။
ဒုကၡံ - ဒုကၡလကၡဏာ (၂၅)ပါးတည္း။

အနတၱလကၡဏာ (၅)ပါး
ဣေမ ပဥၥကၡႏၶာ = ဤငါးပါးေသာ ခႏၶာတို႔သည္...
၁။ အနတၱာ = ကိုယ္မဟုတ္ကုန္၊ အစိုးမရကုန္၊ အလိုသို႔မလိုက္ကုန္။
၂။ ပေရ = အကၽြမ္း၀င္ျခင္း အၿမဲကင္းေသာ သူစိမ္းျပင္ပတို႔သာတည္း။
၃။ ရိတၱာ = အႏွစ္သာရဟူသမွ်ႏွင့္ ျမဴစမယွဥ္ အစဥ္ဆိတ္ကင္းေသာ တရားတို႔သာတည္း။
၄။ တုစၦာ = ေကာင္းျမတ္ခ်မ္းသာ မဂၤလာသုခဟူသမွ်ႏွင့္ ျမဴစမနီး အခ်ည္းႏွီးေသာ တရားတို႔သာတည္း။
၅။ သုညာ = ေထာက္ရာတည္ရာ ကိုးကြယ္ရာမ်ဳိး တစိုးတစိ မရွိလုံးလုံး အသုံးမက်ေသာတရားတို႔သာတည္း။
အနတၱာ = အနတၱလကၡဏာ(၅)ပါးတည္း။

အထက္ပါ ဘာ၀နာေလးဆယ္သည္ ခႏၶာငါးပါးကို ရြံရွာဖြယ္ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ျဖစ္ေၾကာင္း အသြယ္သြယ္၊ အနည္းနည္းျဖင့္ တန္ဆာဆင္ေဟာၾကားထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အရက်က္မွတ္ ပြားမ်ားပါက တရားအားထုတ္ရာတြင္ အားႀကီးေသာအေထာက္အပံ့အျဖစ္ ေက်းဇူးျပဳသည္ဟု ဆရာေတာ္က မိန္႔ၾကားပါသည္

http://attamyar.blogspot.com/2011/04/blog-post_15.htmlကူးယူေဖၚၿပပါသည္။

အသုဘ(၁၀)ပါးႏွင့္ သမထကမၼ႒ာန္း ( ၄၀ )

ကသိုဏ္းတစ္ဆယ္၊ အသု ဆယ္ႏွင့္၊

တစ္ဆယ္ ႏုႆတိ၊ ေလးရွိ ပမညာ၊ ဧ သညာတည့္၊

တစ္ျဖာ ဓာတု၊ ေလးခု အရူ၊ ေပါင္းရုံးယူ၊

ေရမူ ကမၼ႒ာန္းေလးဆယ္တည္း ။

ကသုိဏ္း ၁၀ ပါး

အသုဘ ၁၀ ပါး

အႏုႆတိ ၁၀ ပါး

အပၸမညာ ၄ ပါး

အာဟာေရ ပဋိကူလသညာ ၁ ပါး

စတုဓာတု ၀၀တၳာန္ ၁ ပါး

အာရုပၸ ကမၼ႒ာန္း ၄ ပါး အားျဖင့္ ေပါင္း သမထကမၼ႒ာန္း ေလးဆယ္ ျဖစ္၏။


ကသိုဏ္း ( ၁၀ ) ပါး

ဤေနရာ၌ ကသုိဏ္းဆိုသည္မွာ အလုံးစုံကို ျခဳံမိေအာင္ ရႈရေသာ ကသိုဏ္း၀န္း ကမၼ႒ာန္းအာရုံ ဟု ဆိုလို သည္။

၁။ ပထ၀ီကသိုဏ္း ေျမကသုိဏ္း

၂။ အာေပါကသိုဏ္း ေရကသိုဏ္း

၃။ ေတေဇာကသိုဏ္း မီးကသိုဏ္း

၄။ ၀ါေယာကသိုဏ္း ေလကသိုဏ္း

၅။ နီလကသိုဏ္း အညိဳေရာင္ကသိုဏ္း

၆။ ပီတကသိုဏ္း အ၀ါေရာင္ကသိုဏ္း

၇။ ေလာဟိတကသိုဏ္း အနီေရာင္ကသိုဏ္း

၈။ ၾသဒါတကသိုဏ္း အျဖဴေရာင္ကသိုဏ္း

၉။ အာေလာကကသိုဏ္း အလင္းေရာင္ကသိုဏ္း

၁၀။ အာကာသကသိုဏ္း အာကာသဟင္းလင္းျပင္ကသိုဏ္း အားျဖင့္ ဆယ္မ်ိဳးရွိေလသည္။


အသုဘ ကမၼ႒ာန္း ( ၁၀ )ပါး

အသုဘ ဆုိသည္မွာ " မတင့္မတယ္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ လူေသေကာင္ " ဟု ဆုိလို၏။

၁။ ဥဒၶဳမာတက အသုဘ = ေသၿပီး ၂ရက္ ၃ ရက္ၾကာသျဖင့္ ဖူးဖူးေရာင္ေနေသာ စက္ဆုပ္ဖြယ္ လူေသ ေကာင္၊

၂။ ၀ိနီလက အသုဘ = အျဖဴေရာင္ အနီေရာင္ေရာလ်က္ ညိဳမဲေဟာင္ပုပ္ေနေသာ စက္ဆုပ္ဖြယ္ လူေသ ေကာင္၊

၃။ ၀ိပုဗၺက အသုဘ = ေပါက္ၿပဲ ကြဲအက္ေန၍ ျပည္ပုပ္တို႔ ယိုထြက္ေနေသာ စက္ဆုပ္ဖြယ္ လူေသေကာင္၊

၄။ ၀ိစၦိဒၵက အသုဘ = ခႏၶာကုိယ္ နွစ္ပိုင္း ျပတ္ေနေသာ စက္ဆုပ္ဖြယ္ လူေသေကာင္၊

၅။ ၀ိကၡာယိတက အသုဘ = ေခြး က်ီး လင္းတ တို႔ ထုိးဆြ ကိုက္ဆြဲေနေသာ စက္ဆုပ္ဖြယ္ လူေသေကာင္၊

၆။ ၀ိကၡိတၱက အသုဘ = ေျခ လက္၊ ေခါင္း ခႏၶာကိုယ္ ဖရုိဖရဲ ျပန္႔က်ဲ ေဟာင္ပုတ္ေနေသာ လူေသေကာင္၊

၇။ ဟတ ၀ိကၡိတၱက အသုဘ = ဓားျဖင့္ မႊန္းထားသျဖင့္ ေျခ လက္ ေခါင္း ကိုယ္ ဖရုိဖရဲျပန္႔က်ဲ ေဟာင္ပုပ္ေနေသာ စက္ဆုပ္ဖြယ္ လူေသေကာင္၊

၈။ ေလာဟိတက အသုဘ = ခႏၶာကိုယ္အႏွံ႔အျပား ထုိထိုအရပ္မွ ေသြးခ်င္းခ်င္းနီ ယိုစီးေနေသာ စက္ဆုပ္ဖြယ္ လူေသေကာင္၊

၉။ ပုဠ၀က အသုဘ = ပိုးေလာက္ တဖြားဖြား သြားလာ ၀င္ထြက္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ေသာ လူေသေကာင္၊

၁၀ ။အ႒ိက အသုဘ = တစ္ေခ်ာင္းစီကြဲထြက္ တြဲစပ္ရန္ ခက္ခဲေသာ ပုပ္ညွီန႔ံထြက္ေနေသာ စက္ဆုပ္ဖြယ္ အရုိးေကာင္၊ အားျဖင့္ ဆယ္မ်ိဳး အျပားရွိေလ၏။


အႏုႆတိ ကမၼ႒ာန္း ( ၁၀ ) ပါး

အႏုႆတိ ဆုိသည္မွာ " အႀကိမ္ႀကိမ္ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ ေအာင့္ေမ့ျခင္း " ကုိ ဆိုလိုေပသည္။

၁။ ဗုဒၶါႏုႆတိ = ဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ရုပ္သ႑ာန္ ပုံေတာ္ကို အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ေမ့ျခင္း၊

၂။ ဓမၼာႏုႆတိ = တရားေတာ္တုိ႔၏ ဂုဏ္ေတာ္တို႔ကို အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ေမ့ျခင္း၊

၃။ သံဃာ ႏုႆတိ = သံဃာေတာ္တုိ႔၏ ဂုဏ္ေတာ္တို႔ကို အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ေမ့ျခင္း၊

၄။ သီလာႏုႆတိ = မိမိ ေစာင့္ထိန္းထားေသာ သီလတို႔ကို အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ေမ့ျခင္း၊

၅။ စာဂါ ႏုႆတိ = မိမိ ျပဳခဲ့ဖူးေသာ ဒါနကုသိုလ္တို႔ကုိ အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ေမ့ျခင္း၊

၆။ ေဒ၀တာ ႏုႆတိ = နတ္ ျဗဟၼာတုိ႔ ကဲ့သို႔ပင္ မိမိမွာလဲ နတ္ျပည္ ျဗဟၼာ့ျပည္ေရာက္ေၾကာင္း ေကာင္းမႈကုသိုလ္ေတြ မ်ားစြာ ရွိေပ၏ ဟု အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ေမ့ျခင္း၊

၇။ ဥပသမာ ႏုႆတိ = နိဗၺာန္၏ ေအးၿငိမ္းေသာ သေဘာကို အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ေမ့ျခင္း၊

၈။ မရဏာ ႏုႆတိ = ေသျခင္းသေဘာကို သတိ သံေ၀ဂဥာဏ္ အဆင့္သို႔ ရသည့္တိုင္ေအာင္ အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ေမ့ျခင္း၊

၉။ ကာယဂတာသတိ = ဆံပင္ ေမြးညွင္း စေသာ ၃၂ ေကာ႒ာသ အစု ခႏၶာကိုယ္အစိတ္အပိုင္းတို႔ကို ဇီ၀ အတၱ သတၱ၀ါ မဟုတ္ၾက၊ ပထ၀ီစေသာ ဓာတ္သေဘာမွ်သာ ဟု အာရုံျပဳကာ အဖန္ဖန္ ဆင္ျခင္ေအာင့္ ေမ့ျခင္း၊

၁၀။ အာနာပါနႆတိ = ထြက္ေလ ၀င္ေလကို သတိကပ္ကာ ရႈမွတ္ေနျခင္း။

အပၸမညာ ကမၼ႒ာန္း ( ၄ ) ပါး

အပၸမညာ အဓိပၸါယ္

အပၸမညာ ဆုိသည္မွာ " အတိုင္းအရွည္ မရွိေသာ သတၱ၀ါ ပညတ္ကို အာရုံျပဳေနေသာ တရား " ဟု ဆိုလိုေပသည္။

ျဗဟၼ၀ိဟာရတရား ဆုိသည္မွာ ေမတၱာ ကရုဏာ မုဒိတာ ဥေပကၡာ တို႔ျဖင့္ ေနျခင္းသည္ ျဗဟၼာတို႔ေနျခင္းႏွင့္ တူေသာေၾကာင့္ အထက္ပါ အပၸမညာ ေလးပါးကိုပင္ ျဗဟၼ၀ိဟာရတရား ေလးပါး ဟုလည္း ေခၚတြင္သည္။

ျဗဟၼစိုရ္ တရား ဟူသည္မွာ ေမတၱာစေသာ ျဗဟၼစိုရ္တရားေလးပါးကုိ ပြားမ်ားေနလ်င္ စိတ္ဓာတ္မ်ား စိုေျပ လန္းဆန္းကာ အေအးဓာတ္ျဖင့္ ၿငိမ္းေအးေနေသာေၾကာင့္ ျဗဟၼစိုရ္တရား ဟု ေခၚတြင္သည္။

၁။ ေမတၱာ = သတၱ၀ါတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို လိုလားေသာစိတ္၊ သတၱ၀ါတို႔ကို ခ်မ္းသာေစလိုေသာ စိတ္၊ တြယ္တာျခင္းကင္းကာ ခ်စ္ခင္တတ္ေသာ စိတ္ကို ေမတၱာ ဟု ေခၚ၏။

၂။ ကရုဏာ = ကိုယ္စိတ္ဆင္းရဲကာ ဒုကၡေရာက္ေနေသာ ဒုကၡိတ သတၱ၀ါမွန္သမွ်ကို အာရုံျပဳ၍ သနား ၾကင္နာေသာ အဂတိမလုိက္တတ္ေသာ စိတ္ကို ကရုဏာ ဟု ေခၚ၏။

၃။ မုဒိတာ = သူတပါးတုိ႔ ခ်မ္းသာႀကီးပြား ေကာင္းစားေနသည္ကို အာရုံျပဳမိသျဖင့္ ၀မ္းေျမာက္ေသာသေဘာ ကို မုဒိတာ ဟု ေခၚတြင္၏။

၄။ ဒုကၡိတကို ျမင္၍လည္း သနားၾကင္နာစိတ္ မျဖစ္ေပၚ၊ သုခိတသတၱ၀ါကို ျမင္၍လည္း မုဒိတာ မျဖစ္ပဲ သတၱ၀ါတုိင္း မိမိတုိ႔ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္ ကံတရားမ်ားအတိုင္းသာ ျဖစ္ၾကရတာ ခ်ည္းပဲ ဟု လ်စ္လ်ဴရႈသည့္ အလယ္အလတ္ စိတ္သေဘာကို ဥေပကၡာ ဟု ေခၚအပ္၏။

အာရုပၸ ကမၼ႒ာန္း ( ၄ )ပါး

၁။ အာကာသာနဥၥာယတနစ်ာန္ = အဆုံးအပိုင္းျခား မရွိေသာ ေကာင္းကင္ပညတ္ကို အာရုံျပဳ၍ ျဖစ္ ေသာစ်ာန္။

၂။ ၀ိညာနဥၥာယတနစ်ာန္ = ပထမ အရူပစ်ာန္စိတ္၏ အဆုံးအပိုင္းျခား မရွိျခင္းကို အာရုံျပဳ၍ျဖစ္ေသာစ်ာန္။

၃။ အာကိဥၥညာ ယတနစ်ာန္ = ပထမအရူပစ်ာန္စိတ္၏ မရွိျခင္း ( နတၳိေဘာပညတ္ ) ကို အာရုံျပဳ၍ျဖစ္ေသာ စ်ာန္။

၄။ ေန၀သညာ နာသညာယတနစ်ာန္ = သညာ၌ အျပစ္ျမင္၍ တတိယအရူပစ်ာန္၏ ၿငိမ္သက္ျခင္းသေဘာ ကို ရႈဆင္ျခင္လ်က္ ျဖစ္ေပၚလာေသာစ်ာန္။

စတုဓာတု ၀၀တၳာန္ ကမၼ႒ာန္း ( ၁ )ပါး

ပထ၀ီ အာေပါ ေတေဇာ ၀ါေယာ ဟူေသာ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးတုိ႔၏ သေဘာကို ပိုင္းျခားထင္ထင္သိျမင္ေအာင္ ပြားမ်ားေသာ ကမၼ႒ာန္းကို စတုဓာတု ၀၀တၳာနကမၼ႒ာန္း ( ဓာတ္ကမၼ႒ာန္း ) ဟု ေခၚတြင္ေလသည္။

ပထ၀ီဓာတ္ ၏သေဘာသည္ ခက္မာျခင္း၊ ၾကမ္းတမ္းျခင္း၊ နဳညံ့ျခင္းသေဘာ ရွိ၏။

အာေပါဓာတ္ ၏သေဘာသည္ ယိုစီးျခင္း၊ ဖြဲ႕စီးျခင္း၊ သိပ္သည္းျခင္း၊ ပူးတြဲျခင္း၊ လုံးခဲျခင္း သေဘာတရားမ်ား ရွိ၏။

ေတေဇာဓာတ္ ၏သေဘာသည္ ပူျခင္း၊ ေႏြးျခင္း ေအးျခင္းသေဘာတရားမ်ား ရွိ၏။

၀ါေယာဓာတ္ ၏သေဘာသည္ ေထာက္ ၊ ကန္ ၊ ေတာင့္ ၊ တင္း ၊ လႈပ္ရွားျခင္း၊ ေရြ႕လ်ားျခင္း သေဘာတရားမ်ားရွိ၏။

အာဟာေရ ပဋိကူလ သညာ ကမၼ႒ာန္း( ၁ )ပါး

စားမ်ိဳအပ္ေသာ အစာ အာဟာရတုိ႔၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ အမွတ္သညာျဖစ္ေအာင္ ဆင္ျခင္ပြားမ်ားေသာ ကမၼ႒ာန္း ကို အာဟာေရ ပဋိကူလသညာကမၼ႒ာန္း ဟု ေခၚတြင္၏။

ဤကမၼ႒ာန္းကို အားထုတ္ေလ့ရွိေသာ ေယာဂီသည္ စားဖြယ္ ေသာက္ဖြယ္ ခဲဖြယ္ လ်က္ဖြယ္ ဟူေသာ ကဗဠီကာရာဟာရ ဟုဆုိအပ္ေသာ အစားအေသာက္ မွန္သမွ်ကို ဆင္ျခင္ပုံ ( ၁၀ ) မ်ိဳးျဖင့္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု ထင္ျမင္လာေအာင္ ႏွလုံးသြင္းရ၏။ ယင္းဆယ္ပါးတို႔မွာ --

၁။ သြားျခင္းအားျဖင့္ အစားအေသာက္တုိ႔ကို ဆင္ျခင္ျခင္း၊

၂။ ရွာမွီးျခင္းအားျဖင့္

၃။ သုံးေဆာင္ေသာအားျဖင့္

၄။ သည္းေျခ စေသာ တည္ရာ အားျဖင့္

၅။ စု၍တည္ရာ အစာသစ္အိမ္အားျဖင့္

၆။ မေၾက မက်က္ေသးေသာ အားျဖင့္

၇။ ေၾကက်က္ၿပီးေသာ အားျဖင့္

၈။ ၿပီးစီးေသာ အက်ိဳးအားျဖင့္

၉။ ယိုထြက္ျခင္းအားျဖင့္

၁၀။ ေပက်ံျခင္းအားျဖင့္ ဆင္ျခင္ နွလုံးသြင္းရ၏။

ဤဆယ္မ်ိဳးေသာ ဆင္ျခင္ပုံမ်ားကို ၀ိသုဒၶိမဂ္ အာဟာေရ ပဋိကူလသညာ အခန္း၌၄င္း၊ ပထမ မဟာ၀ိသုဒၶါရုံ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ပရမတၳသရူပ ေဘဒနီက်မ္း ( ဒု၊ ၃၇၂ - ၆ ) ၌၄င္း အက်ယ္ ေလ့လာနိင္ပါေသးသည္။ ဤသို႔အားျဖင့္ ၀ိပႆနာသို႔ မေရာက္ခင္ သမထကမၼ႒ာန္းေပါင္း ( ၄၀ ) အေရအတြက္ ရွိေလ၏။ ကမၼ႒ာန္းေလးဆယ္ ရႈမွတ္ပြားမ်ားပုံႏွင္႔ ၀ိပႆနာတက္ပုံမ်ားကို ဥာဏ္စဥ္မ်ားႏွင့္ ကိုယ္က်င့္သတိပ႒ာန္ ေခါင္းစဥ္ ေဆာင္းပါးျဖင့္ ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါအုံးမည္။

ေမတၱာျဖင့္ --

အရွင္သုနႏၵာလကၤာရ M.A ( ပန္းကမၻာ )

ကမၼ႒ာန္းေလးဆယ္ကို ပညတ္+ပရမတ္ ခြဲျခားပုံ

ကသိုဏ္းတစ္ဆယ္၊ အသု ဆယ္တည္း၊

တစ္သြယ္ ေကာ႒ာ၊ အာနာပါန၊

ျဗဟၼ၀ိဟာ ၊ ဤေလးျဖာႏွင့္၊

ႏွစ္ျဖာ အာရုပၸ၊ ပ ႏွင့္ တ ဟု၊

ေပါင္းစု ေရလစ္၊ ႏွစ္ဆယ့္ရွစ္သည္၊

မွတ္လစ္ ပညတ္ အာရုံတည္း။

ကသိုဏ္း ၁၀ ပါး၊ အသုဘ ၁၀ ပါး၊ ေကာ႒ာသ ၁ ပါး၊ အာနာပါန ၁ ပါး၊ ျဗဟၼ၀ိဟာရတရား ၄ ပါးမွ အာကာသာနဥၥာယတန ႏွင့္ အာကိဥၥညာယတန ၂ ပါး အားျဖင့္ ကမၼ႒ာန္း ၂၈ ပါးသည္ ပညတ္အာရုံျဖစ္ၾက၏


ကာယဂတာ၊ အာနာပါကို၊

ခ်န္ကာထားဘိ၊ ႏွုႆတိ ရွစ္ျဖာ၊

အာဟာရာ ဟု၊ ဓာတု ၀၀တၳာန္၊

ႏွစ္တန္ အာရုပၸ၊ ဒု ႏွင့္ စ ဟု၊

ေပါင္းစု ေရလစ္၊ တစ္ဆယ့္ႏွစ္သည္၊

မွတ္လစ္ ပရမတ္ အာရုံတည္း။

ကာယဂတာသတိ ႏွင့္ အာနာပါန ကို ခ်န္ထားေသာ အႏုႆတိ ၈ ပါး၊ အာဟာေရ ပဋိကူလသညာ ၁ ပါး၊ စတုဓာတု ၀၀တၳာန္ ၁ ပါး၊ ႀကြင္းေသာ အရူပစ်ာန္ ၂ ပါး အားျဖင့္ ကမၼ႒ာန္း ၁၂ ပါးသည္ ပရမတ္မ်ား ျဖစ္ၾက၏

ဥပစာရ ကမၼ႒ာန္း ႏွင့္ အပၸနာ ကမၼ႒ာန္း

ကာယဂတာ၊ အာနာပါကို၊ ခ်န္ကာထား၍၊ ၾကြင္းျငား ရွစ္ရွိ၊ ႏုႆတိႏွင့္၊ ပဋိကူလံ၊ ၀၀တၳာန္ဟု၊ ဆယ္တန္ပြားက၊ ဥပစာရ၊ မုခ် ရနိင္သည္။

ၾကြင္းသုံးဆယ္မွာ၊ အပၸနာ ၊ မွန္စြာ ရႏိုင္သည္။

( ၀ိသုဒၶိ၊ ၁ ၊ ၁၀၇ )

စ်ာန္ျဖင့္ ေ၀ဖန္ျခင္း

ကသိုဏ္းဆယ္ျဖာ၊ အာနာပါ၊ ေလးျဖာ စ်ာန္ရသည္။

ပရိကမၼနိမိတ္၊ ဥဂၢဟနိမိတ္၊ ပဋိဘာဂနိမိတ္ သုံးပါး ရေသာ/ မရေသာ ကမၼ႒ာန္းမ်ား

ကသိုဏ္းဆယ္ျဖာ၊ အသုဘာတည့္၊ အာနာပါန၊ ကာယကို ခ်န္၊ က်န္ ႏုႆတိ၊ ပြားမ်ားဘိ၊ ပဋိဘာဂ၊ ရႏိုင္သည္။

ၾကြင္းဆယ့္ရွစ္မွာ၊ ပဋိဘာ၊ ဘယ္ခါ မရၿပီ။

ပရိကမၼ၊ ဥဂၢဟ မရ မရွိၿပီ။


( ၀ိသုဒၶိ ၊ ၁ ၊ ၁၀၉ )